Aldrig mere slankekur - Slut kampen med mad NU <---

Aldrig mere slankekur- slut fred med mad

slankekur

Mange jeg følger i forløb har rigtig dårlig erfaring med en slankekur. Rigtig mange ved RIGTIG meget om sund kost og ernæring. De kender til løsninger og ”how to” når det gælder vægttab.

Mange er fyldt op af tanker som;

”Hvorfor kan jeg ikke bare sætte handling på alt det som jeg ved, vil være godt for mig at gøre”

“Hvorfor jeg gør det modsatte ?”.

“Hvor tager jeg mig ikke bare sammen?”

“Hvorfor tænker jeg ofte så negative tanker omkring mig selv”

 

Når tanker om mad fylder for meget

Jeg følger mange klienter der fortæller, at tanker om mad, krop og vægt FYLDER ekstremt meget, og den ene slankekur eller vægttabs-metode bare bliver erstattet af en ny. Mange overspiser eller underspiser, og tanker om vægttab fylder konstant. Mange fortæller mig også, at mad er blevet til en verden der er stort eller hvid, hvor man enten er sund eller usund.

Og mange udtrykker stor frustration over, at de ikke bare TAGER SIG SAMMEN.

For når man tager sig sammen, får man jo også det ønskede resultat.

RIGHT?

JA præcist – MEN

Når man tager sig sammen og har selvdisciplin, så får man oftest et respons, også på vægten, hvis fokus har været på vægttab.. Problemet for mange jeg møder er dog, at strategien man bruger for at tabe sig, ofte bliver så streng og restriktiv, at det på sigt bliver UMULIGT at overholde.

Så mens man eks. er på slankekur og har fokus, ja så opnås der ofte et vægttab, men når fokus slippes, så tager man det hele på igen. Og ofte mere til.

Den spiral bidrager til lavt selvværd, yderligere skamfølelse – håbløshed og jo mere man har prøvet denne rutchetur (on / off slankekur), jo mere opgivende og nedladende bliver man overfor sig selv. Og på den konto bliver der mere og mere smerte.

Mange jeg møder, er også rigtig bange for at lave commitments og aftaler fordi, de gang på gang har skuffet sig selv (og måske også andre). Derfor kan det for mange virkelig være svært at lave faste aftaler, fordi erfaringen jo siger, at man alligevel ikke kan overholde det.

Og NEJ det kan ikke løses ved en ny slankekur.

 

En slankekur må aldrig blive en løsning 

Jeg vil gerne give dig et eksempel fra en konsultation, jeg havde for et stykke tid siden.

Jeg havde en dejlig skøn kvinde midt i 40’erne til en individuel samtale. Hun var netop startet op i mit individuelle forløb med fokus på vægttab – men først og fremmest for at forstå, hvorfor maden fylder så meget, og hvor i hendes spisemønster det går galt, når hun overspiser.

Noget af det første hun sagde til mig var:

”Jeg kan ikke holde ud, at maden fylder så meget i mit liv – jeg er drøntræt af det. Jeg vil bare have et normalt forhold til mad – men det er lige meget hvad jeg gør, så kan jeg simpelthen ikke finde balancen. Jeg går på den ene slankekur efter den anden. Jeg ved jo nærmest alt hvad der er at vide om slankekur og vægttab – men intet sker der”

Hendes tanker om rigtig og forkert mad havde fyldt i alt for mange år. Tanker om vægttab, og alle de mange mislykkedes forsøg igennem slankekure havde fået hende til at miste troen og håbet om, at hun kunne få et godt forhold til mad og hendes krop.

Meget var for hende blevet en fast rutine.

Hun vejede sig dagligt og håbede hver morgen, at der var sket mirakler i løbet af natten. (selvfølgelig vidste hun godt bedre, men hun skulle alligevel lige tjekke hver morgen. Bare lige se)

Sikke en start på en morgen, for næsten hver morgen var hun enten håbefuld eller frygtede det værste.

Vægten gav hende enten lov til at være glad eller ulykkelig, afhængig af hvad tallet sagde.

 

Slut kampen med maden, din vægt og dig selv

DERFOR opfordrer jeg til, at du enten slutter fred med vægten og smider den af h……. til, eller at du max. vejer dig et par gange pr. mdr. Gerne mindre.

Hvis du skal veje dig selv, så brug den til at se hvad der sker over tid, for din vægt vil ALTID svinge op og ned. Din krop kan også godt finde ud af at regulere efter en fest eller en middag. Problemet for langt de fleste bliver dog, at en aften i byen bliver en “invitation” til at blive ved. For nu er det jo ødelagt, så jeg kan lige så godt….

Kvinden jeg brugte som eksempel før, var blevet afhængig af at veje sig. Afhængig af at tælle kalorier og havde et virkelig skidt forhold til mad. Og lige meget hvor meget hun ”tog sig sammen” – så var det altid kun for en kort periode. Og perioderne hvor hun tog sig sammen, blev også mindre og mindre. Så hun var nu kommet dertil hvor hun oplevede, at hun nærmest altid var i et kontrolslip.

 

Forstå din madafhængighed – og nej heller ikke her, virker en ny slankekur

Er du blevet afhængig af at veje dig selv, tælle kalorier og måle alt hvad du spiser, så skal du først og fremmest erkende, at det er sådan. Og herefter skal du igang med at undersøge hvorfor. Forstå hvorfor eks. mad fylder så meget i dit liv, og hvorfor du er blevet madafhængig.

Nogle har brug for at gå i terapi for at kunne komme ind til kernen af problemet , tage kampen op og forstå den dynamik der er i gang. Hvorfor at mad er blevet en løsningsmodel, og man skal igennem terapien lære, at deale med livets udfordringer og problemer UDEN (mis)brug af mad. Du kan altså ikke løse det via en ny slankekur.

 

Når maden fylder meget eller ALT i livet – er det en budbringer på noget andet eksempel:

  • At man har vanskeligt ved at mærke sine følelser og/eller behov
  • At man føler en indre tomhed / ensomhed
  • At man er sensitiv, hvor livet kan føles overvældende og til tider ”for meget”
  • At man kan have svært ved at sætte grænser op for sig selv
  • At man lider af angst (eller bruger mad som løsning på andre lidelser)
  • At man føler sig adskilt fra sig selv, hvor der ikke er samhørrighed mellem krop og hoved
  • At man mere eller minder følger sin lyst – og kan have svært ved at fastholde aftaler med sig selv

Citat3

I mange af de forløb jeg følger, snakker vi altid om at elske sig selv, tro på sig selv og ”retten” til at give sig selv lov til at være ALT det man er. Både godt som skidt. Hvilke sætninger man fortæller til sig selv (måske) dagligt, og hvilke adfærd og vaner man har.

Vi bruger også en del tid på at snakke krop og mad, og vi bruger MEGET tid på, at snakke og arbejde med især ens forhold til mad. Dit spisemønster, hvornår du spiser, hvorfor du spiser og hvordan kroppen har det. Om du kan mærke kroppen og mærke sult og mæthed. Og hvordan du kan slippe tanken om slankekur – engang for alle.

I et forløb hos mig arbejder vi på tanker og overbevisninger – så du kan få dannet et positivt selvbillede, og få skabt støttende og kærlige tanker omkring dig selv.

 

→ Gruppeforløb på 10 måneder”Slut fred med dit forhold til mad” – et forløb til dig, der ønsker et kærligt og naturligt vægttab.

Læs MERE HER 

 

En slankekur virker ikke fordi

Hvorfor en slankekur ikke kan være løsningen er som jeg beskriver ovenstående fordi, et vægttab og ens forhold til mad, vægt og krop ofte handler om ANDET end mad. Og derfor kan man ikke bare tage sig sammen, og bruge en slankekur som løsning.

 

  • En slankekur er ALTID er fyldt med en masse forbud, restriktioner og regler, som blot fastholder dig i den negative spiral af kontrol og kontrol slip
  • En slankekur er ikke skræddersyet til dine behov, men vil blot forstærke dit fokus på mad og de afsavn du end måtte have
  • En slankekur vil for mange føre til, at du bare kommer til at tænke endnu mere på MAD – måske endda drømme om al den mad, du ikke må få
  • En slankekur vil øge din dårlige samvittighed, samfølelse og selvbebrejdelse hver gang du afviger fra kuren
  • En slankekur er ofte beregnet på et stort energiunderskud – og det vil på sigt give dig cravings og øge tendensen til overspisning
  • En slankekur ikke hjælper dig med de egentlig problemer i dit spisemønster, hvorfor du måske følelsesmæssigt spiser, stress spiser eller på anden måde bruger maden til at dulme
  • En slankekur skaber perfektionisme og forkerthed – og du vil ofte føle, at du gør noget forkert
  • En slankekur kan aldrig kan en løsning på overvægtproblematik, da overvægt for mange handler om faktorer som mængden af mad (langt mere en typen af mad) sammensætningen af mad, strukturen i dit spisemønster, søvn, stres, overspisning, underspisning, motion, hormoner, overbevisninger, adfærd og vaner
  • En slankekur vil øge risikoen for udvikling af en spiseforstyrrelse
  • Du vil igennem en slankekur få alt for lidt mad og for lidt varieret mad, og det vil gøre, at du på sigt vil miste energi, styrke og mentalt overblik

 

I stedet for slankekur kan du

Arbejde med langsigtet og holdbare strategier, tage små skridt hvor du har dig selv med. Hvor du dag for dag oplever, at du får det bedre og bedre, at du får mere og mere smil – og at processen føles RAR.

Jeg anbefaler at metoden skal være blid, du skal være tålmodig – og du skal kun skabe så få forandringer af gangen, at du med sikkerhed ved, at det kan du SAGTENS gøre.

Det skal IKKE føles hårdt, livsbegrænsende, restriktivt eller som en straf.

Du kan godt tabe dig via en masse gode strategier – og en god portion selvkærlighed og tålmodighed, og kærlig støtte på din vej.

Tage ansvar for DIG og erkende, at den næste slankekur heller ikke bliver din løsning.

At få et godt forhold til mad handler først om fremmest om, at få et GODT forhold til dig selv.

dropslankekur

Mit kærlige råd til dig

Prøv at giv lidt slip på dit ”jeg plejer”.

Prøv at gøre noget I DAG for dig selv. Måske skal du ud og gå den tur, måske skal du bare være, sove, hygge dig – kom i gang i dag med at gøre noget godt og rart for DIG.

Stop med at gøre mere af det, som gør dig ulykkelig – og gør i stedet noget NU – som giver dig bare et lille smil.

Sæt handling på noget af al den skønne viden du rummer..

Det er i sandhed i handlingen, at miraklerne sker.

Tit har vi så travlt med at have fokus på alt det vi ikke vil, at vi helt misser muligheden for at se, hvad der mon er på den anden side. Og det er bare så super ærgerligt, for tænk hvis din historie om dig, kunne handle om alt det du kunne – i stedet for alt det du ikke kan.

Det magiske sker når du tør gå ud i livet og tage det som du har brug for. At du gør op med dig selv, at du siger JA til dig selv, ikke bare i tankerne men også i handling. At du tager en beslutning om, at være en god og kærlig ven overfor dig selv. Måske du vil opleve , at når du begynder at rette opmærksomheden på det egentlige problem i livet – så ændres forholdet til mad, krop og vægt sig også.

For mad er mad – og følelser er følelser.

 

Kærligst

underskriftcb

værdinegenbedsteven

Mentor Gruppeforløb?

Ønsker du at slutte fred med mad – og finde ind til din balance, hvor du kan spise mad med GOD samvittighed og finde vejen til dit naturlige vægttab?

SE HER 

Mere inspiration?

Min samarbejdspartner psykoterapeut Louise Stokholm, har skrevet dette fine indlæg om slankekur og overspisning – få gode råd HER

Du kan læse mere om emnet i Femina og Børn og Fritid, hvor jeg har skrevet følgende artikler:

“Jeg vil så gerne være lidt sundere”

“Drop slankekur og tag istedet udgangspunkt i dig selv”

Kommentarer


/* ]]> */

Send this to a friend