Overspisning og stress - modtag 3 gode råd her

Overspisning og stress

jeg overspiser

Hej Christina Bendix.

Jeg er typen, der hele tiden smågræsser (også en af dine rammende udtryk), jeg bliver hurtig sulten efter ca. 1 time, og når jeg er træt, ked af det, så storspiser jeg. Jeg har været på slankedoktor.dk for 10 år siden, hvor jeg tabte mig en del. Den ramme jeg fik dengang er egentlig meget god for der kan godt være plads til variation men alligevel restriktiv med kun at spise usundt en gang om ugen.

Jeg må også sige, at jeg er i en krise i øjeblikket, med en blanding af stress på job og overbelastning hjemme. I dag har jeg overspist, gået i pendulfart til skuffen med slik, til køleskabet og spise mange skiver Klovborgost. Fuldstændig umættelig, har prøvet at mærke i mig selv, som du siger jeg skal J, jeg mærker ikke noget, rastløshed måske, ensomhed, ugidelighed og tomhed. Når jeg keder mig føler jeg også, at jeg kan spise hele tiden. Hvad skal jeg gøre?

Jeg kan ikke rigtig komme ud af starthullerne, føler godt jeg ved, hvad jeg må spise, men der sker ikke rigtig noget. Jeg ønsker et naturligt vægttab, der holder J.

 

Jeg håber, at du kan give mig nogle gode råd til at komme videre.

Kærlig hilsen X

 


Kære X

Tusind tak dit spørgsmål her i min brevkasse.

Jeg forstår godt du er frustreret over din overspisning og følelse af at være umættelig når du keder dig eller er stresset. Det er meget naturligt at det kan hænge sådan sammen. Jeg vil forsøge at give dig et indblik i hvordan mad, overspisning og stress kan hænge sammen.

33333

Forstå din overspisning og forkærlighed for fedt og sukker

Du har meget til fælles med andre jeg møder, nemlig at du godt ved hvad du skal og bør spise, men du vælge ofte at gøre noget andet. For langt de fleste jeg møder, handler det sjældent om viden, men meget mere om at forstå mekanismen omkring overspisning.

Mon ikke de fleste af os kender, til den fantastiske følelse der indtræffer, når vi har spist ? Kroppen bliver rolig – og man slapper af. Mad virker afstressende her og nu.

Du skriver det selv ret tydeligt, at du er stresset og føler dig overbelastet. Mennesket er jo generelt gearet til at flygte væk fra det ubehagelige – vi bryder os ganske enkelt ikke om at være i det ubehagelige. Vi ønsker at have det rart.

.. og det er rart at spise – og mad MAD VIRKER dejligt for en stund.

 

Sådan er det bare. Når vi så ryger i fælden, at vi får koblet overspisning, stress og følelser sammen – så mener jeg det er vigtigt at forstå (og undersøge), hvilke mekanismer der går igang.

Lad os slå en vigtig ting helt fast.

Overspisning handler ikke om at tage sig sammen, og du kan heller ikke tage dig sammen ud af stress.

Men der findes i både dit overspisningsmønster masser af vaner og årsager til, at du bruger maden som du gør. Det samme gælder for stress. Stress kommer med et vigtigt budskab til dig.

Mange har ofte brug for at finde ind til en bedre balance, hvor der er plads til mere “liv og frihed”, hvor vi gør lidt mindre i vores liv – istedet for altid at rende rundt i hamsterhjulet og gøre mere.

Undersøg hvad det er, som i virkeligheden stresser dig. For som du skriver, så udløser din stress din overspisning.

Få fat om roden som i dit tilfælde er stress,, og lad være med at slå dig selv oveni hovedet med dårlig samvittighed omkring maden. Jeg er sikker på, at når du finder ind til nældens rod – så vil dine madvaner stille og roligt begynde at ændre sig til det bedre. Og det gælder jo både når overspisning er relateret til stress, træthed eller følelser.

 

Den ofte svære balance, og hvorfor overspisning lindrer og dulmer

Appetitregulering (sult og mæthed)

At opretholde balance i kosten kan være svært – især når du er stresset eller ubehagelige følelser er på spil.

Vores appetitregulering der er et samspil mellem mavetarm, lever, fedtvæv og hjerne sørger som regel for, at opretholde en fin balance mellem det vi spiser og det vi forbrænder. Hvad og hvor meget vi spiser, er en kombination af både fysiologisk behov som sult og psykologiske behov som lyst, trang, nydelse..

Mange jeg møder spiser på en god og ofte forvirret blanding af det hele.

Dvs. de har udfordringer med at mærke, om de er sultne eller spiser fordi de eks. er stressede og har negative følelser som uro, nedtrykthed, angst m.m.

At spise på sine følelser dulmer.

Det virker som før beskrevet her og nu for en stund.

Det fjerner for en stund det ubehagelige – og oveni hatten så er det også en medfødt præference, og at sukker og fedt beroliger, dæmper og føles rart.

 

At spise søde sager “er hyggeligt” beskriver mange

 

jeg overspiser søde sagerNår vi er stresset bliver vi ofte mere påvirkelige og sensitive – og
mange finder lindring i maden. Især hvis det er den længerevarende stress, hvor vi føler os begrænset i vore handlemuligheder, eller vi føler os følelsesmæssigt udfordret.

Op mod 40 % af mennesker der bliver ramt af den længere varende stress spiser mere mad end før de blev ramt af stress. Mange fortæller, at de craver (har lyst til) mere usund mad, mad med højt sukker og/eller højt fedtindhold.

 

Dette skift hænger meget sammen med graden af stress, tilgængeligheden af mad, og bliver styret af komplekse biologiske mekanismer.

Blandt andet gør stresshormonet kortisol belønningssytemet i hjernen mere følsomt, og derfor oplever mange netop denne ”forkærlighed” for fedt og sukker.

Ligeledes bliver vi også svækket på vores selvkontrol, og mange oplever også her, at det er særligt vanskelig at opretholde en selvkontrol og kontrollere lyst og trang til især sukker og fedtholdig mad.

 

Overspisning kan virke afslappende

At spise mad og især fed og/eller sødt dulmer hos mange den indre uro som stress forårsager, og du mærker en HER OG NU virkning.  Via maden beskriver mange, at de mærker en afslappethed, glæde og større velvære.

…men kun for en stund.

Det er altså ikke en løsning at bruge maden, for det fjerner jo ikke årsagen til din stress.

Det dulmer den blot lidt.

 

Mad og overspisning må ikke blive en løsning

Det er altså vigtigt, at du undersøger og tager dig af den virkelige årsag til din overspisning, og se overspisningen som en måde at løse et problem på.

Min dygtige samarbejdspartner har skrevet en fantastisk guide om overspisning – måske du kan hente lidt inspiration – se mere http://klinikforspiseforstyrrelser.dk/overspisning/

 

3 gode råd til at slippe din overspisning;

 

slip din overspisningRåd nr. 1

Giv dig selv en ægte pause. Ofte bruger vi maden som en pause – i stedet for at tage en ægte pause. Når vi er stresset, så tænk over, at du er overstimuleret – at hele dit system er i alarmberedskab.

Helt konkret så STOP OP og gør noget andet.

Gå en tur, tag en powernap på 20 min. gå en tur i haven. Synge, danse, larm, band, forkæl dig selv, gør noget godt for din krop, ring til en veninde, skriv dagbog, skriv et brev, gør noget for andre, dyrk meditation, åndedrætsøvelser, yoga, sov, se film, gør rent, gå i bad.

Meditere eller dyrk lidt blid yoga. Jeg anbefaler varmt yinyoga – en selvkærlig meditativ yogaform som primært handler om, at komme ned i kroppen og mærke dig selv. Og være stille med og i dig selv.

Ønsker du at afprøve yinyoga så kan jeg varmt anbefale følgene steder:

www.yogaoasen.dk – i Hillerød

www.livinglotusyoga.dk – i Lyngby

 

Råd nr. 2

Vær konkret, og skriv en liste med muligheder der kan virke for dig. Det er vigtigt du laver dig en liste, for næste gang du havner i en situation, hvor du har lyst til at overspise, så vil du ofte gøre som du plejer. Derfor er det godt at være forberedt.

Eksempelvis kan du skrive:

”Næste gang jeg føler mig ensom vil jeg prøve at…..”

“Næste gang jeg har lyst til at spise en masse usundt, så vil jeg istedet gøre…”

“Næste gang jeg keder mig, kan jeg gøre følgende…”

 

Råd nr. 3

SPIS – og ja det mener jeg helt alvorligt. Men spis noget andet end du plejer. Forsøg om du kan gøre det hyggeligt for dig selv, og vælg noget mad der stadig gør dig godt, bare på en anden måde, end det mad du plejer at overspise i. Hjælper det ikke, så træf beslutningen om, at du lige nu ikke kan gøre andet. Mange gange sker der faktisk det, at når vi giver os selv lov til at “gøre noget af det uartige”, ja så falmer det en smule. Ikke altid – men af og til.

Prøv at gøre modsat end du plejer. Jeg tænker du ofte plejer at skælde dig selv ud, og have dårlig samvittighed over, at du nu igen spiste eks. alle de småkager. Prøv at tilgiv dig selv når det går galt, og sig kærligt til dig selv, at du er igang med at øve dig på, at bryde nogle svære vaner. At maden jo giver dig et luftrum, pusterum eller en pause, og indtil du har øvet dig, og fået indarbejdet andre strategier, ja så er det altså helt naturligt, at du engang imellem vil falde i de gamle huller.

Hvad handler din overspisning (egentlig) om?

Jeg vil anbefale dig, at du stille og roligt går i gang med at undersøge din overspisning, for som du skriver, så spiser du på stress, men også når du er træt, ked af det og rastløs.

Stress, mad og følelser hænger som tidligere beskrevet sammen – og det handler ikke om mad.

Mad bliver ofte en løsning vi bruger, istedet for at løse det oprindelige problem. Som du også oplever, så virker mad kun ganske kortvarigt, og du ender op med to problemer istedet for et. Altså det oprindelig problem som er eksempel stress, og den dårlige samvittighed over du har overspist.

Er du stresset/ ked af det, må du tage dig af det, – i stedet for at bruge maden. Det kræver mod at begynde at mærke efter hvad du har BRUG for, og det kræver at du øver dig på, at være i det som kommer. Vær god ved dig i processen – det tager tid, tålmodighed og god portion selvkærlighed at bryde vaner og mønstre.

 

Mit kærlige råd til dig 

Husk at tilgive dig selv de dage, hvor maden bare ”må være en nødløsning”. Arbejder du med dig selv, og tillader dig selv at være nysgerrig, åben OG gøre noget andet end at spise på ubehaget,  så vil du stille og roligt kunne slippe behovet for overspisning.

Fordi du tør være i dig selv – også når det er ubehageligt.

 

Kærligst

underskriftcb

slip din stress

Mentor gruppe forløb 

Ønsker du en mentale værktøjer til at slippe din overspisning, og slippe kampen med maden. Komme væk fra restriktiv spisning, forbud og restriktioner hen imod et mere naturligt forhold til mad?

☆ Læse mere om mit mentor gruppeforløb lige HER – hvor du også kan se hvornår næste forløb starter op

☆ Lyt med når Mette fortæller hendes historie, om at genfinde et godt forhold til mad og slippe overspisninger. Lyt til mit interview med Mette HER

PS. Læs artikel fra Perspektiv om stress og overspisning HER

 

Kommentar:

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

/* ]]> */