Hvad er din blinde vinkel? - christinabendix

Hvad er din blinde vinkel?

Fylder vægten i dit liv?

…. og har du somme tænkt, at du “bare” skal anstrenge dig noget mere?

ER det overhovedet realistisk at få et normalt forhold til mad, tabe sig og holde vægten – hvor mad igen er nydelse og kan spises UDEN dårlig samvittighed eller tvivl om det du gør, er ”rigtigt eller forkert”.

JA
DET
ER
MULIGT

Daglig hjælper jeg især kvinder til at at åbne vinduet op for de ofte mange blinde vinkler i forhold til maden. Især støtter jeg kvinder i at ændre overbevisningen om, at “jeg bare skal anstrenge mig noget mere”.

Fælles for mange jeg møder er, at slankekursløsningen er blevet et skråplan og en døråbner til rigtig meget skidt. Mange fortæller, at de godt kan tabe sig, men at de ikke kan vedligeholde vægttabet på sigt.

 

Det er der ofte 3 årsager til:

Årsag 1

Vægttabsløsningen (slankekuren) de var på, var ikke en langsigtet løsning, men var bygget på urealistiske forbud, med overvægt af enten/eller løsninger og mange restriktioner med maden. Dette kaldes også den onde slankespiral.

Problemet er her, at det er umuligt for selv den “sejeste”, at forblive så fokuseret og restriktiv med maden, og derfor vil de fleste falde tilbage (relapse) til de gamle vaner. Tilbage til NOK MAD, “hyggen om aftenen” eller det dejlige glas vin før aftensmaden.
Løsningen kan findes i, at du arbejder på at FORSTÅ DIT eget mønster og din krops behov, at du bliver ekspert på DIG og DIN KROP ud fra selvomsorg, og ikke straf eller “tage-mig-sammen” princippet.

 

Årsag 2

Anden årsag er netop og ofte, at madindtaget var styret af lyst og følelser og sjældent det rationelle som mange tror. Dvs. hvis du oplever, at det med at tage sig sammen ikke virker for dig, så er det fordi, det ikke virker.

Løsningen er ikke at anstrenge dig noget mere, og NEJ det er heller ikke fordi, du ikke har viljestyrke nok.
Vi har lært, at det nytter at anstrenge sig – men dette gælder kun i den ydre verden eks. vi handler os til løsninger, som fixer vores problem.

Men sådan gælder det ikke for vores INDRE verden (vores tanker, følelser og lyster) , for her er det straks en anden udfordring, og her er mit spørgsmål til dig?
Hvor godt går det lige med at kontrollere dine følelser, dine tanker, din spisetrang? Eller lysten til chokolade?

Det går måske “godt” for en periode, du kan måske undertrykke dig selv for en periode, men sulten, lysten, følelsen eller tanken vender ofte (hvis ikke altid) tilbage. Som sultne hunde..

For at forandre forholdet til maden og dermed også tallet på vægten, må du ind og arbejde med HVORFOR maden/vægten er blevet et problem., Dvs. at flytte dit fokus fra HVAD til HVORFOR at du tænker, føler og handler som du gør. Nysgerrigt og ikke fordømmende.

 

Årsag 3

Vægttabet skulle løse dine indre konflikter, men både mål og forventninger var urealistiske og ikke værdi-baseret, og derfor endte du med at tage på igen…

Vi kommer ikke uden om snakken om værdier og motivation, og disse bliver skabt ud fra vores følelser, som i denne kontekst hos mange er som at have en helt/delvist BLIND vinkel.

Bevidstheden omkring dine værdier dvs. spørgsmålet hvorfor er det vigtigt for dig – sikrer dig et fundament, hvori du kan stå endnu stærkere i dig selv. Er dit ønske om forandring forbundet med dybe værdier?
Selvom du bevidst vælger, at “nu er det nu”, må du lave et seriøst stykke værdiarbejde, hvis du ønsker at forandringen skal vare ved.

 

Falder du også tilbage?

De 3 årsager til tilbagefald, er blot nogle af de forhindringer jeg møder hos mine klienter, og er vægten og dit forhold til maden et problem for dig i dit liv, så kan mit onlineforløb, gruppeforløb eller individuelle forløb være en oplagt mulighed for dig.

Kærligst,

Christina Bendix

Kærligst

Kommentarer


/* ]]> */

Send this to a friend